-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:497 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:14

معناي صحيح انتخاب ولي فقيه چيست؟

در اين مورد، تعبير انتخاب مفهومش اين نيست كه اين منصب از سوي مردم به آنها داده ميشود، زيرا، از ديدگاه توحيدي حق ولايت تنها با خداست و اين مقام براي كساني است كه خداوند بدون واسطه يا به واسطة اوليائش آنها را تعيين فرموده است و اصالت دادن به آراء مردم و نفي جوهرة الهي حكومت از بينشهاي شرك آلوده و غير توحيدي سرچشمه ميگيرد.



منظور اين است كه مردم، اعلام حمايت و پشتيباني از فردي از فقها ميكنند كه او را از ميان همة فقهاء شايستهتر و لايقتر و جامعتر ديدهاند و اگر انتخاب به دست مردم بود، لزومي نداشت از ميان فقيهان انتخاب كنند، بلكه ميتوانستند هر كس را مايل هستند براي اين كار برگزينند، خواه فقيه باشد يا غير فقيه.



كوتاه سخن اينكه مردم كسي را بر مسند حكومت نمينشانند، چرا كه اين حق، مخصوص خداست، تنها كاري كه ميكنند اين است كه از ميان كساني كه خداوند حق ولايت به آنها داده است، يكي را انتخاب كرده و اعلام حمايت و پشتيباني از او ميكنند و اگر تعبير «انتخاب» ميشود، اين انتخاب مفهومي غير از آنچه در دنياي مادي ميبخشد دارد و قرائن حاليه و مقاليّه گواه بر اين حقيقت است كه ماهيت اين دو انتخاب كاملاً باهم متفاوت ميباشد.



بنابراين همانگونه كه امير مؤمنان علي(ع) قبل از بيعت مردم، ولي خدا بود، شايان توجه است كه طبق صريح آية ولايت «اِنَما وَليُّكُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذين يُقيمونُ الصَّلوةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاة وَ هُمْ راكِعُونَ» مائده/55 اين ولايت را خدا به علي(ع) داده بود، و طبق حديث متواتر غدير و جملة «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِيُّ مَوْلاهُ» پيامبر اسلام(ص) در غدير خم رسماً او را از سوي خدا به اين مقام منصوب كرد، ولي بيعت مردم با ديگران سبب شد كه او مدتي نتواند ولايت خويش را اعمال كند و تنها بعد از بيعت مردم با او بود كه امكان اعمال اين ولايت حاصل شد، آري مردم زمينههاي اجرائي را فراهم كردند، نه اينكه او را به مقام ولايت فعليه برسانند.



در مورد فقها نيز مسأله همين طور است آنها طبق دلايلي هرگاه علاوه بر اجتهاد و عدالت، مدير و مدبر و آگاه به زمان و شرايط آن باشند، داراي ولايت فعليه از سوي خداوند هستند، ولي اعمال اين ولايت نياز به مقدماتي دارد كه از همه مهمتر، حمايت مردمي است.



پيامبر اسلام(ص) نيز در زماني كه در «مكه» بود نتوانست تشكيل حكومت الهيه بدهد، تنها در زماني كه وارد مدينه شد و حمايت مردم به قدر كافي فراهم گشت و موانع برطرف گرديد تشكيل حكومت داد، ولي اين بدان معني نيست كه پيامبر(ص) در مكه مقام ولايت را نداشت و در مدينه از سوي مردم به او داده شد.



ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ




پيام قرآن ج 10


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.